Fredrik tänker hållbart och ekonomiskt i alla lägen

Statistik visar att det finns en trend på konsumentmarknaden när det kommer till att köpa ny bil. Detta skriver Miljö och utveckling (1) och menar att trenden är att allt fler köper elbilar eller laddhybrider. Relitors medarbetare Fredrik Löfgren har hakat på trenden av det mer miljövänliga slaget och sedan ett halvår tillbaka äger han en elbil. Han berättar mer om varför han köpte en elbil och om det skiljer sig från att köra bränsledrivna bilar.

Hur ser ditt bilintresse ut och hur kom det sig att du köpte en elbil?

Jag har egentligen ett intresse för gamla bilar, men mer som hobbybilar istället för bruksbilar som används dagligen. Anledningen till att jag köpte elbil, förutom miljöaspekten, är för att det också blir mer ekonomiskt. Det blir bland annat billigare för mig att pendla och på vissa ställen kan man ladda bilen gratis. Det finns också nästan alltid lediga parkeringsplatser vid laddstolparna, haha. Dessutom kan man slippa trängselskatt om man kör en elbil. Det är fördelaktigt om man exempelvis kör bil söderut.

Vad är det för modell på din elbil?

Det är en Renault Zoe. Enligt produkttillverkaren ska man kunna köra ungefär 35 mil. Jag tycker dock inte att det stämmer fullt ut. Om det är riktigt kallt, kanske närmare -30 grader, kan jag köra cirka 12 mil. Vid varmare grader går den betydligt längre, upp till 30 mil.

Funderade du länge innan du köpte en elbil? Krävdes det mycket research?

Nej, faktiskt inte. Jag lånade en likadan bil från en bilfirma och provkörde den under en helg. Jag tyckte bilen kändes rätt för mig och då blev beslutet ganska enkelt.

Är du nöjd med bilen?
Överlag är jag väldigt nöjd med bilen. Det är inte direkt en ”vinterbil”, då värmen i bilen är lite sådär, men den fungerar ändå okej. Den är perfekt för pendling och andra mindre körningar man kan behöva göra i sin vardag.

Är det någon skillnad att köra elbil jämfört med bränsledrivna bilar?

Det är precis som att köra en bil med automatisk växellåda. Den enda skillnaden är att det inte låter när man gasar. Utöver körupplevelsen som är lite annorlunda måste man också planera lite extra när man ska ladda sin elbil. Man laddar den inte på två minuter, utan det tar ungefär två timmar. Jag tycker det är smidigast att ladda nattetid eller när jag är på jobbet.

Avslutningsvis delar Fredrik med sig av några användbara tips vid köp av elbil. Han menar att man måste se över vad man har för behov och vad man vill använda bilen till. Om man exempelvis har behov av att köra långt eller att köra med släp är kanske inte elbilen det bästa alternativet, då det i dagsläget inte är tillåtet att montera dragkrok på dem.

– Med det sagt kanske det är svårt att endast ha en elbil, men så länge man vet vad man har för behov är det inga problem, avslutar Fredrik.

Namn: Fredrik Löfgren
Gör: Beräkningsingenjör och konstruktör på Process- och energiteknik
Antal år på Relitor: 8,5 år

(1)  http://miljo-utveckling.se/en-av-fyra-nya-bilar-kommer-vara-laddbara-2021/