Ett kontor som förmedlar en familjär, modern och affärsmässig känsla

Det är Carina Kallioniemi som ligger bakom alla inrednings- och färgval i Relitors nya kontor. Med ett erfaret öga för färg och form samt med en känsla för vad som präglar just Relitor har Carina lyckats skapa en stämning som andas ”nytänk” och framtid. Precis vad Relitor är och står för.

Berätta, hur har du tänkt kring inredningen i Relitors nya kontor?
Ett av Relitors kärnvärden är personligt och detta har jag utgått från i hela projektet. Vi har skapat rumsfunktioner och zonindelningar samt jobbat med materialval och färger för att skapa en helhet med anknytning till personligt. Kort och gott ville jag förmedla en känsla som var mysig, familjär, modern och affärsmässig.

Hur har du gått tillväga för att fånga Relitors personlighet och karaktär i inredningen?
Lyhörd är för mig ett nyckelord. Jag måste lyssna för att bygga en bild av Relitors kultur och karaktär. Vi har pratat med varandra där de har fått möjlighet att berätta vad de tycker och känner. Jag har också under hela processen varit mycket noggrann med att visa hur jag tänker, vilket jag tror är väldigt viktigt. Dialog är A och O i sådana här processer. Det tror jag uppskattas av alla.

Det finns en fin loungedel i vårt kontor. Kan du berätta mer om den, vad är det stället till för?
Det är en öppen mötesplats med många funktioner. Loungen är placerad mitt i verksamheten och funkar för en kaffe eller att sitta där efter lunchen, men även för samtal med kunder som är på besök. Här kan man även ta ett arbetspass i en skön fåtölj om man önskar det. Sedan kan man gå vidare till sitt rum eller konferenslokal för att fortsätta arbeta. Loungedelen har med andra ord många användningsområden.

Hur har du tagit tillvara på de behov som Relitor har haft?
I samtal med Relitor har vi kommit fram till vilka funktioner som är viktiga. I loungedelen var det exempelvis viktigt att få in ståbord för snabba möten samt fria kontorsplatser, där bland annat underkonsulterna kan sitta. Dessa platser skulle givetvis kännas som en del av kontoret, men inte vara bundet till ett särskilt rum. Utifrån planlösningen hittade vi då ett ställe på kontoret där dessa konsultplatser skulle passa perfekt. Kök och matrum har alla funktioner för kaffe, mat och umgänge – precis som hemma. Här ska man trivas. Vi har också utnyttjat väggarna till utsmyckning. Vi har även arbetat med de praktiska ytorna, exempelvis entré, konferens, skrivarrum, förvaring, verkstad, vilrum samt tagit fram en lösning för förvaring av kläder som behövs för kundbesök i industrin.

Vad är du mest nöjd med i inredningen?
Jag gillar verkligen väggen ”Wall of Fame”. Det är en vägg att vara stolt över och ett roligt sätt att visa upp sina gemensamma arbeten på istället för att det hänger tidningsartiklar i olika rum. En annan kul detalj är entréväggen som möter besökaren när de kommer in i lokalen. På den väggen hänger bilder på hela personalstyrkan. Sen tycker jag också att vi har lyckats väldigt bra med att skapa en helhet.

Det hänger också många fina tavlor och konstverk på väggarna. Hur uppkom den idén?
Luleå har många fina landmärken och självklart har vi försökt ta med dessa för att knyta an till orten. Vi har köpt bilder från lokala fotografer och ramat in dem samt också tagit en del bilder från den grafiska profilen och företagets bildarkiv från olika projekt.

Avslutningsvis berättar Carina att inredningen av kontoret har varit en lång och kreativ process:

Jag och Mikael (vd på Relitor) var och tittade på den här lokalen i oktober och redan då såg jag vilka möjligheter det fanns för att göra ett riktigt bra kontor. Jag målade upp en bild för mig själv som jag sedan förmedlade till Relitor och som vi förädlade tillsammans. Jag måste säga att det här har varit en mycket rolig och kreativ process. Med ett nytt kontor visar Relitor att de satsar på framtiden.

Vi kan inte annat än att konstatera att Carina har lyckats väl med inredningen. Relitor har aldrig känts så fräscht och innovativt som nu.

Kort om Carina


Namn: Carina Kallioniemi

Yrke: Egen företagare och utbildad byggproduktionsledare med 16 års erfarenhet i möbelbranschen. Carina hjälper företag i den kreativa processen vid ombyggnad och utveckling av befintliga eller nya lokaler.

Vad är det bästa med ditt yrke? Jag tycker att det är fantastiskt roligt att möta alla människor där man får vara kreativa och skapa något tillsammans. Här är det mycket viktigt att lyssna in sin kund för att veta vad som är viktigt för just dem och deras verksamhet. De projekt jag arbetar med just nu ser alla väldigt olika ut.

Vad kännetecknar din inredningsstil? Att jag är lyhörd och utgår alltid från företagets behov. Tillsammans anpassar vi stil och design till ett koncept som är hållbart och praktiskt över tid. Vad verksamheten sysslar med blir ofta ett naturligt inslag i inredningen.

Varifrån hämtar du inspiration? Jag plockar upp detaljer och lösningar från min omgivning, andra arbetsplatser och givetvis internet.